onsdag 9 januari 2013

Palmares, nu ar jag har!

Det har hant mycket sedan sist jag skrev. De dar 10 dagarna var snabbt till anda och helt plotsligt befann jag mig pa ett flygplan pavag till Costa Rica. Detta ar min tredje kvall har i Costa Rica, men min andra kvall i Palmares. Palmares ar en liten stad med manga manniskor. Och pa onsdag blir det annu fler, for da borjar "las fiestas de Palmares", vilket innebar 10 dagar av karnevaler, livemusik, dans, tjurfaktning och hastparader. Enligt min vardmamma ar detta event en av varldens storsta.

Okej, lite kort om familjen jag bor hos. Mamman i huset heter Marita och ar jattesnall. Hon forsoker verkligen fa mig att kanna mig som hemma och pratar langsamt och tydligt sa att jag ska hanga med i allt hon sager. Pappan heter Edgar och honom har jag knappt halsat pa, vi har inte hunnit traffas sa mycket. Juana och Andrè heter barnen och ar ungefar i min alder, lite aldre tror jag. Och sa har bade Marita och Edgar syskon och kusiner som kommer och gar (alla verkar bo i narheten).

Josefina, den svenska tjejen som ar har lika lange som mig, bor i ett hus ca 200 m. fran mig, sa om vi saknar det svenska spraket sa ar det bara att komma over till varandra.

Hade min forsta jobbdag idag och det var riktigt roligt. Alla barn ar jattegulliga och pratar med mig hela tiden fast jag knappt forstar halften av vad de sager. Det ar svart att hanga med i spraket, alla pratar sa fort och sluddrigt. Jag hoppas verkligen att jag lar mig fort, annars kommer detta inte bli enkelt.

Har internet hos min familj, men inte wifi, sa jag kommer inte kunna uppdatera har sa jatteofta. Men sa ni alla vet sa lever jag och mar bra (forutom att jag haller pa bli liiite less pa bonor och ris...). Saknar saklart alla dar hemma, forsta natten hos familjen hade jag valdigt svart att sova. Kanner mig lite ensam ibland for jag kanner ju ingen har, men a andra sidan sa far jag ju lara kanna massa nya manniskor.

Det verkar inte funka att ansluta datorn jag har med mig till min vardfamiljs internet, sa jag har lanat Juanas dator. Den ar gammal och valdigt seg, sa det tar jattelang tid att ladda upp bilder. Darfor vantar jag med det tills jag far ett battre tillfalle. Hos Josefina finns det wifi, sa jag kanske smyger dit med datorn nan gang och laddar upp bilder. Och sa far jag kanske ga dit ifall nan vill skypa/viber:a med mig. WILLIAM till exempel?

Hasta luego!



2 kommentarer:

  1. Hermana mía. Roligt att höra hur du har det :) Du kommer säkert få 3 roliga och lärorika månader där borta. Kom ihåg att inte bli bättre på spanska än mig bara.. :) KRAM från storasyster

    SvaraRadera