onsdag 23 januari 2013

Enferma

Som rubriken avslöjar; jag är sjuk. Men nu när jag har så mycket dötid tänkte jag försöka ladda upp lite bilder från dagarna som gått. Även fast det kanns som att det går sakta fram, så är jag ju trots allt inne på min tredje vecka här i Costa Rica. Bara nio veckor kvar i detta land och sedan är jag tillbaka i Sverige! Längtar lite grann, men vill för allt i världen inte åka hem än.

Hur som helst har jag hunnit vara på två olika stränder hittills; Puntarenas och Jacó. Bada stränderna är väldigt fina men på helgerna är det smockfullt med turister överallt. Grejen är bara att dessa turister inte är utlänningar utan från costarica, vilket gör att vi bleka svenskor inte riktigt smälter in i mängden som man hade hoppats. De enda icke-spansktalande turisterna vi sett hittills var två tyska backpackers som på svårförståelig engelska frågade oss vilken tid bussen till San José avgick. Annars är det verkligen bara vi och costaricanerna här.

Första turen till Puntarenas var bara över dagen (den 10:e), men det räckte gott för oss. För det första så var det första dagen jag och Josefina fick någon sol på oss; hade vi stannat längre hade vi kommit hem kräftröda. För det andra så blev vi lite avskräckta när en man kom smygsimmande fram till oss i vattnet, frågade varifrån vi var och sedan drog av sig brallorna.

 I Jacó vågade vi ligga längre på stranden och njuta av helgen. (12-13) På eftermiddagen hittade vi ett billigt hotell bara några hundra meter från stranden. På kvällen gick vi ut och åt och hade riktigt trevligt. Känns ganska skönt att ha en svensk med sig överallt.

Andra turen till Puntarenas gjorde vi under helgen som gick 19-20. När vi först anlände hade vi tänkt åka med en färja till stranden Naranjo och enligt en liten skylt vi hittade invid busstationen skulle båten avgå två kilometer från där vi då stod. Utan att tveka borjade vi gå mot kajen. De två kilometrarna visade sig vara minst fem, och med varsin ryggsäck, 40 graders hetta, oinsmörjda kroppar, tom vattenflaska och med flipflop på fötterna blev vandringen inte en höjdare precis. Och inte nog med det- när vi kom fram visade det sig att nästa båt inte gick förrän om tre timmar. Trötta som vi var beslutade vi oss för att stanna i Puntarenas istället, och det var nog ett klokt val. Senare på kvällen fick Josefina väldigt ont i halsen och mitt snor började rinna. Dessutom fick vi båda riktigt stora och fina blåsor på fötterna och rödbranda armar.

Förra fredagen var det den stora karnevalen här i Palmares och tv var till och med här och filmade (på oss lite grann men främst på karnevalen). Tog massor av bilder på alla färgglada costaricaner, men efter över två timmar av samma saker orkade vi inte stå och titta på längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar