torsdag 10 januari 2013

Vamos a la playa!

Pa grund av den stora festen och alla hundratas hastar och manniskor som kommer till Palmares imorgon sa ar dagiset stangt imorgon och jag ar alltsa ledig. Pa var lediga dag har jag och Josefina tankt aka till stranden och vila upp oss lite. Ska bli skont med lite "siesta".

Det ar faktiskt ratt sa trottsamt att jobba i denna varme med smabarn som skriker och vill ha uppmarksamhet hela tiden, och det tar ett tag att vanja sig med alla rutiner och vanor de har. Vi jobbar 8-17 mandag-fredag och har som jag berattat innan ratt sa varma klader pa oss=svettigt. Barnen i min grupp ar i aldrarna 2-3 och kallar mig for "niña Raquel". Dagiset de gar pa ar jattefint och rent, mycket farger och roliga bilder overallt. Denna vecka har de nan slags temavecka med olika teman varje dag dar alla barnen (over 100 sycken) samlas ute pa garden och gor saker tillsammans. Igar hade de temat vatten da de fick ha vattenkrig och springa genom en liten hinderbana medans vi ledare sprutade vatten pa dem. Idag var det clowntema(?) och tva clowner kom till dagiset. Det var inte alls lika populart.. helt plotsligt hade jag famnen full med barn som tyckte att clownerna var jattelaskiga, och jag fortstar dem. Hur som helst gar det bara battre och battre att forsta vad barnen sager, och de verkar tycka valdigt mycket om mig. (Har i varje fall fatt flera pussar och kramar och nagra av dem har tillockmed sagt "Mi niña, usted se quiero!".)

Idag har jag kopt ett simkort for att kunna ringa inom landet till exempelvis Josefina eller min vardmamma Marita. Mitt nya mobilnummer ar: 60250367. Vet inte vad som ar riktnummer och inte, men det gar sakert att googla gissar jag. Vet inte om alla telefonnummer kommer forsvinna nar jag stoppar i detta simkort, men nar jag har tankt ringa/sms:a nagon av er i Sverige sa stoppar jag i mitt svenska simkort igen. Tror att det ar billigare att skicka sms/ringa till Sverige via det.

Hasta luego!

Ps: Det ar sa billigt har!! De dyraste skorna vi har hittat hittills kostar 11000 colones, alltsa 120 SEK.

1 kommentar: