torsdag 21 februari 2013

Niño con Cariño

Har jobbat tre dagar pa Niño con Cariño hittills, och det gar ratt sa bra faktiskt. Det forsta stallet dar jag faktiskt har nagot att gora. Forst nar vi kommer dit sa har flickorna siesta fram till klockan tva, men inte sa manga av dem far nagon somn... (med 30 flickor i ett och samma rum blir det mycket tisseltassel och fnitter). Efter siestan har alla laxlasning i olika klassrum beroende pa vilken arskurs man gar. Har i Costa Rica maste alla (oavsett arskurs) skriva ett examensprov i borjan pa terminen som sedan avgor huruvida de far borja i nasta arskurs eller maste ga om ett ar. Hart tycker jag. I gruppen jag jobbar ar barnen mellan 7-11 ar tror jag. Har inte riktigt koll pa hur gamla alla ar..., men alla verkar i alla fall ga i samma arskurs.

I varje grupp ar det en nunna som haller i laxlasningen. De ar ratt sa gammelmodiga av sig och valdigt petiga nar smattingarna ska lara sig skriva. Blir det nat minsta fel far de sudda ut hela sidan och skriva om allt igen. Sa mitt jobb ar att sitta med smaflickorna och hjalpa dem att skriva sa att de ska slippa gora om allt gang pa gang. Ibland nar nunnan i min grupp inte kollar brukar jag fuska lite och skriva en bokstav at dem. De (barnen alltsa, inte nunnorna,) alskar mig for det.

Efter laxlasningen har flickorna en timmes rast da de far fika. Idag var det isglass pa menyn -valdigt gott. Sedan efter rasten sa gar alla tillbaka till sitt klassrum och fortsatter med laxorna. De flesta har da redan gjort bort alla laxorna och ska istallet trana pa att forma alfabetet med leklera...eller tja, det ar i varje fall det som ar tanken nar nunnan motvilligt ger dem leran. Istallet brukar de bara leka med den, gora gubbar eller tartor osv. Sedan haller de pa med detta tills klockan blir 5, och da slutar jag for dagen.

Imorgon ska vi jobba pa morgonen (8-12) for att sedan pa em. aka till Jacó. Dar stannar vi till pa lordagskvallen. Pa sondag ska vi till San Ramon och halsa pa Josefinas forra familj. De ska ta med oss pa en Costa Ricansk babyshower. Tydligen ar det en jattestor grej har.

Nu ska jag skynda mig hem till den halvforkylda Josefina och se om hon har overlevt dagen. Sedan ska jag hoppa i joggingskorna och ta mig en tur i kvallsmorkret.

Lev och ma, skrobb och kla!

5 kommentarer:

  1. Låter som om nunnorna är väldigt stränga på barnen! Fuska bara inte så nunnorna ser! ;) Har du börjat motionera?? :O Nice Rakel, brun och fin kropp gillar vi ! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja tro det eller ej, jag har börjat jogga minst två gånger i veckan. Inte mycket, men i längden kanske det är skillnad ändå. :)

      Radera
    2. Oj oj! Blir faktiskt imponerad!! :)

      Radera
  2. Tur att din pappa är fiskodlare så att du kan hjälpa barnen med laxläsning. Skönt att du har något att göra och att du verkar trivas på detta ställe. Ber att det ska bli bra nu så att du får bra minnen från resan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha-ha Emma ;) Tack så mycket för böner och stöd, det känns bra att ha Gud med sig överallt!
      Kram!

      Radera